Vad har hänt?

Torsdagkväll:

Kom till Bryssel cirka halv nio på kvällen, Laura var och mötte mig till flygfältet. Vi tog tåget in till centum och gick genast till Mappa Mundo. Där skulle jag träffa Lauras nya pojkvän och få dricka lite vin. Det var så härligt att vara tillbax i Bryssel, det krylla med människor vid alla uteserveringar, alla var så glada. Vi satt oss ner på Mappa Mundos uteservering och drack vin medan vi kollade på stiliga karar som spelade petanque. Mittiallt börjar det ösa vatten ner och lika snabbt var det över. Ingen människa hann reagera heller.
Efter ett tag förflyttade vi oss (med min reseväska) till Nua där Nelly var. Karaoke kväll var det i Nua. Jag var nog inte helt nyketer, eftersom jag hann dricka ett glas vin och en cider på Helsingfors flygfält innan jag boarda planet. Och på planet drack jag en liten flaska vin.. Och sen fortsatte ju mitt vindrickas i Mappa Mundo. Outi skulle på jobb på fredagmorgon så hon ville fara hem med sista metron. Tänkte att jag far med och byter kläder, sminkar mig, för kappsäcken och hämtar extra nycklarna. När vi steg av metron vid schuman (EU-kvarteret) var allt avstängt typ, för det var något toppmöte där. Så vi fick ta en lång (och då menar jag lång) omväg med Outi. Och till råga på allt börja det ösregna. Så fiilisen for. Klockan var så mycket och jag var genomblöt. Godnatt!

Fredag:

Vet inte när jag senast skulle ha sovit så länge som jag gjorde den här fredagen. Det var så tyst efter att Outi gått till jobbet. Ingen hund som skällde, ingen radio på på högsta volym, ingenting. Helt tyst. Så jag sov till elva. Sen steg jag upp och gick till Merode för att äta en baguette. Det var mums.
Efter det så tog jag metorn in till centrum och så gick jag och shoppa. Första butiken jag gick in i var Promond. Därifrån köpte jag två toppar. Hehe. Men promond var en av mina favorit butiker när jag bodde i Bryssel, så jag kunde inte låta bli att vara lite nostalgisk. Annat jag shoppade i centrum var ett par Lee jeans, en Lee t-skjorta, en ny svart lackhandväska och nya solglasögon. (Eftersom mina gamla glasögon gick sönder på Provinssi. Vet inte vad jag har hållit på med).

image85
image87

Efter shoppingen tog jag mig tillbax till mina gamla kvarter var jag bodde. Åhh, det var så härligt att vara där i Bryssel igen. Allting var som förut, bara det att det var sommar, så det krylla med människor överallt.
Innan jag åkte till Bryssel hade vi bestämt med de andra au-pair flickorna att vi skulle åka ut till kusten, till Oostende, efter att de slutat jobbet på fredagen. Så, klockan sju på kvällen satt vi i ett tåg på väg till Oostende. Det är alltid intressant att åka tåg i Belgien, eftersom de gör lite vad de tycker. Men vi hade tur och slapp ända fram.
När vi gick till vårt hostel ringde min telefon. Då var det James som ringde. Jättekul, vi prata hela vägen till hostelet. Så nu kommer jag att ha en grym telefon räkning, jag vill inte ens tänka på det.
Hostelet var jättefint. Rent och mysigt, och vi alla flickor fick ett helt rum för oss själva med egen dusch och WC. Väl uppe i rummet överraskade vi Laura. Hon hade fyllt för cirka en månad sedan, men de hade inte hunnit fira henne, så vi hade tagit med en kaka och en födelsedagspresant åt henne. Gissa om hon blev överraskad!
Vi satt sedan på rummet och drack vin, öl, salmiakkossu och vad vi nu allt hade med oss. Klockan började bli ganska mycket så vi bestämde oss för att fara och ta ett dopp i atlanten. När vi kom fram till piren ser vi ett stort märke som visar en gubbe simmande och sedan ett tjockt rött sträck över det. Det var also förbjudet att simma. Stämningen sjönk lite, men sen bestämde vi oss för att ändå göra det, det var ju mörkt, ingan var så grymt full och vad skulle egentligen kunna hända? Säkert en massa grejer, men det brydde vi oss inte om.

image88
Oostende

Riktigt så här högt vatten var det inte när vi var och simma, vilket ju var tur. Jag hade förväntat mig att vattnet skulle vara ganska kallt, vi var ju ändå i atlanten, och det har ju inte varit sommar så länge ännu, men vattnet var helt underbart. Ingen av oss frös, alla hade jätteroligt där vi hoppade i vågorna. Rekomenderas. Att fara och simma i månskensljus i atlanten.
Sedan satt vi en stund på stranden och avnjöt lite mer alkohol. Jag pratade lite mer med James, om Provinssi Rock. Jag fick en grym längtan till nästa års festival. Sedan for vi en sväng till hostelet, dumpade av våra saker och sedan for vi ut och dansa. Hittade nån liten krog på restaurang gatan (eller vad det nu var) där vi gick in för att ha lite roligt. Och roligt hade vi, så roligt att vi inte minns vad som hände. Jag träffade nån lokal flicka som hade födelsedag, med henne hade jag jättekul. Sedan for de andra flickorna hem lite tidigare så bara jag, Laura och Outi blev kvar. Vi var där tills krogen stängde och sedan for vi och inhandlade lite pizza. Den åt vi upp på en bänk vid havet. Jag matade måsarna med pizzakanter, och vi hade jättekul. När vi äntlgen for och sova var klockan ungefär sju på morgonen.

Lördag:

Klockan tio på morgonen skulle vi checka ut från hostelet. Så, det blev inte så mycket sovet. Vi gick sen och shoppade lite, men det ända jag köpte var glass som jag inte kunde äta upp.
Jag och Outi for lite före de andra flickorna tillabaka till Bryssel för vi behövde sova. Vi for sen hem till henne, åt lite ost och kex och Häagen dazs glass. Vilade ett par timmar och sen hade de andra flickorna kommit tillbaka till Bryssel så vi begav oss till Le Parc De Bruxelles för att dricka lite champange.

image89
Le Parc De Bruxelles

Det var en massa utomhus konserter i Bryssel, en just invid kungliga slottet (vid parken) så vi lyssnade lite på det. Vet ej vad/vem det var vi lyssnade på, men mitt i allt började de spela en Ace of Base låt, var det Beautiful Life kanske, minns inte. Men det var ju ganska intressant.
Sen begav vi oss ner mot centrum, först till Delirium för att dricka Bryssels godaste Kriek och sen till Celtica. Från Celtica försvann alla förutom jag, Laura och Eve. Det var ju lite synd, hade ju tänkt mig att alla skulle vara med och fest/fira när jag ändå var tillbax i Bryssel, men tydligen inte. Från Celtica for vi till Monte Cristo och därifrån försvann sen Eve också. Men Frank dök upp istället. Vi var också och checkade in O'Riellys och sen begav vi oss en sista gång till Celtica ännu. Såg en par bekanta under kvällen, men inte så många.
I taxin på väg hem efter att vi släppt av Laura började jag gråta. Från radion kom det nån lugn Frank Sinatra låt, vi körde förbi en massa ställen där det hänt en massa ljuvliga och mindre ljuvliga saker. Just då önskade jag mer än nåt att jag var på väg hem till mitt hem i Bryssel, till Avenue Marie-José 48. Att jag ännu bodde i Bryssel, för allt var bara så underbart. Jag hade haft en toppen kväll, en toppen helg faktiskt. Jag tror taxi chauffören undrade vad som var fel med mig, men han sa inget, som tur.

Söndag:

Så, mitt plan gick 9.20 tillbaka till Finland på morgonen. Hade satt klockan och ringa klockan sex på morgonen, hade inte ännu packat och hade tänkt ta tåget till flygfältet. Klockan kvart före sju vaknade jag. Lite jag fick panik. Packade som en dåre, och sen började jag fundera om jag skulle hinna med tåget eller inte. Nog skulle jag säkert ha hunnit, men eftersom jag inte visste hur ofta tågen gick i timmen så bestämde jag mig för att ta en taxi. Det var nog bra, för då behövde jag inte stressa och så hann jag köpa choklad till Michaela.

Nu är jag hemma igen och drömmer om att få fara utomlands. Skall fara och kolla på lite sista-minuten-resor och på jobb utomlands. Trevlig fortsättning på veckan!

Kommentarer
Postat av: Michaela

hejsan!
Vad hände med italien planerna? hade du nån kar i bryssel? Tack helt massor för shokon, helt ljuvligt om du hann å fick tag på den. såg att du ringde på söndan, men det var så hmeks dag på jobbe, så hann inte ringa tillbaka. Säg bara va ja e skyldig å kontonummer.
Far ti stockholm för en dag nästa tisdag så om du vill ha nå därifrån kan jag köpa.

2007-06-26 @ 16:46:15
Postat av: Liv

Hej! Familjen valde en annan flicka som deras au-pair. Nån bekant till familjen. Tyvärr :(
Det beror på vad du menar med om jag hade nån kar i Bryssel, men helt så där om jag måst svara så nej.
Vet nog int om ja sku behöv nåt från stockholm. Va ska du dit o göra? Vi rings!

2007-06-27 @ 07:44:02
URL: http://livslifechange.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0