Good evening!

Minns ni det här inlägget?
Läs det först innan ni ser på filmen som jag hittade på youtube.

Hahaha! (Och jo, det är min syster som sjunger)

my weekend

Jag har varit på picknick (hur stavas det ordet egentligen?) både igår och idag. På lördagen var jag även en sväng till Mollys och idag har jag äntligen städat och packat upp från Turkey resan.

Picnic no.1 med Dagny och Michaela..

..och vår fina picnik-lunch!

Picknick no.2 med Emma..

..och Nette..

..i Brunnsparken.

Pappa

Idag när jag åkte spåra hem ringde min pappa till mig. Han hade tydligen inte hörapparaten i örat för jag fick nästan skrika. Tyckte synd om Emma och Nette som jag hade med mig. Pappa ville nu bara ringa och höra hur det var med mig nu när mamma är i Rom. Sen sa han nåt om att mamma nog hade valt fel veckoslut att fara på resa när det var så fint väder här och att han hade sett att det var lågtryck över Italien, men att han inte ville vara elak, "men lite skadeglad måst man ju få vara". Det är så sällan pappa bara ringer och frågar hur det är, så jag blev jätteglad. Kommer ihåg också hur glad jag blev när min mommo ringde till mig när jag bodde i Bryssel. Lixom att man känner att de tänker på en och undrar hur man har det. Det gjord mig riktigt varm inombords.

Fredagen den 17nde april

På tal om förra fredagen, så då var jag till Mollys och firade Linas födelsedag.

Praktiken

På tal om praktiken så kan jag ju berätta att min första vecka gick helt okej. Den gick snabbt, men just nu känns det som att jag nog inte vill bli "dagistant" när jag blir färdig. Jag tycker om barn, men inte många barn på en gång. Det som är mycket positivt är att vi är mycket ute, och nu har det ju varit helt härligt väder så jag har fått sol. Mycket trevligt. Jag kände mig verkligen lost de två första dagarna, men nu börjar jag så småningom komma in i rutinerna. Det enda som är lite negativt är att det känns som om personalen egentligen inte sku vila ha mig där, men kanske jag misstolkar situationen. Och varje dag som går så börjar de ju prata mer och mer med mig, så det är påväg åt rätt håll i alla fall.
Jag var mycket död på fredagen när första praktikveckan var över, fysiskt och psykiskt. Jag har jobbat två kvällar efter att jag har varit på praktik och resten av kvällarna har jag varit och våldgästat familjen Lönnblad. Höghuset de bor i är kanske två meter ifrån dagishuset, mycket skönare att fara dit än att åka hem.
Nu borde jag börja fundera på praktikuppgiften, men det lockar inte alls.

Shoppa, shoppa!

Jag har sån himo på att shoppa. Känner att det är en massa saker jag behöver och vill ha. Tror jag ska ta mig en sväng in till centrum imorgon efter praktiken och gå i butiker. Vill nån följa med?
Förra fredagen (dvs. den 17nde april) var jag och lunchade med Michaela och då shoppade jag ett par nya skor och ett armband.

Mina nya skor

och mitt nya armband

Finlands mest eftertraktade man?

Mannen som har varit på de flesta omslagen till tidningen 7päivää har hittat ny brud.

Turkey Burkey

Okej, nu har jag varit hemma i en vecka så då är det en passlig tid att berätta om min resa.

Lördag 4.4
Vårt plan startade som sagt klockan 6 på morgonen och allting gick bra på flygfältet. Planet var ganska minimalt och det var flera ungar som skrek nästan hela resan. Som tur hade jag min iPod med så jag kunde lyssna på den när jag blev störd, men jag tyckt synd om Jonas. När vi kom fram till Turkiet var det molnigt, men efter drygt två timmars bussfärd var vi framme vid hotellet och då sken solen. På vårt hotell bodde det bara skandinavier, och tyvärr mest finnar. Jonas berättade att när vi hade stått i kön till in-checkningen så hade någon finne ropat "hurry, hurry" till receptionisterna, så irriterande beteende, tur så hörde jag inte det.

Vårt hotellrum, det var stort men kallt. Efter att vi hade frysit i två nätter hittade Jonas tjocka filtar i ett skåp och sen sov vi bra igen. Jag sovde så bra att jag hade skrattat högt två nätter - jag pratar inte i sömnen, jag skrattar i sömnen.

Resten av dagen satt vi och solade på balkongen och spelade. Vi släpa oss till närbutiken och köpte lite snaks och dricka, och sen fortsatte vi att chilla på balkongen. Jag hade inte sovit alls på fredag-lördag natten så jag var ganska död. Jag räknade att när jag for och sova hade jag varit uppe i över 30timmar..

Söndag 5.4
På söndagen när vi vaknat och lagat oss färdiga och sånt gick vi ner till poolen, och just när vi hunnit lägga oss ner på solstolarna och fått våra öl så började det regna. Vi drog oss tillbaka till rummet, men som tur regnade det bara i drygt 15 minuter. Efter det låg vi och solade tills solen försvann bakom huset, sen gick vi ut och äta. Jag åt en super god pizza, den var verkligen mums! Sen drack vi vin och öl på balkongen.

Måndag 6.4 & Tisdag 7.4
Dessa två dagar regna det så mycket att vi inte alls kunde sola. Det åska och hagla till och med! När det höll upp lite mer än fem minuter så gick vi ut på stan. På måndagen var vi ner till hamnen och där träffade vi en man som fick oss övertalade att komma med på en båtutflykt på torsdagen. På tisdagen var vi ganska tidigt ut och vandra, vi gick till båda stränderna och så stan lite. På kvällen var vi på Turkish Night vid vårt hotell, det var en stor buffe med massa god mat och sen hade det olika program. Helt trevligt.

Båten vi var ut och åkade med

Kleopatra Beach, som ni ser var det inte riktigt beach väder, men ändå var det folk där

Onsdag 8.4
Äntligen hade det slutat regna och jag var helt desperat efter att få lite sol. Så jag och Jonas var de första nera vid poolen på morgonen och där låg vi också tills solen igen försvann. Första gången vi åt lunch vid poolen, men det var nog inget att skryta om.

Jag ligger vid stora poolen, vårt hotell hade 4 pooler. Såklart brände jag mig även fast jag hade 30ans solkräm, jag tror ja borde börja smörja in mig varje halvtimme för att jag inte skall bränna mig.

Torsdag 9.4
Denna dag var vi då ut med sjörövarskeppet. Det var skönt och roligt, men jag råkade ju få min mens när vi var där och hade inte någonting med mig så jag kunde tyvärr inte fara och simma fast jag gärna skulle ha velat. Jonas var simma han, som de flesta andra på båten. Vi var nu ute på havet i cirka sex timmar och såg på en massa grottor och solade. Det var nog en av de bästa dagarna på hela resan.

Vädret var helt perfekt och vattnet såg så härligt ut

Jag skall just äta lunch på båten, what´s up with the face?!

Fredag 10.4
Ända dagen det var helt molnfritt och vi låg såklart vid poolen hela dagen. På kvällen gick vi ut och äta ner till hamnen och sen packade vi inför hemfärden, lite lessna över att resan hade gått så snabbt.

Jag är och simmar i poolen

På restaurangen Janus..

..min mat och..

..och Jonas mat. Eller var det nu egentligen tvärtom? Det vi fick hade vi nämligen inte beställt, jag hade beställt den mat Jonas fick och tvärtom. Men det märkte vi ju först när vi hade ätit upp typ hälften redan.

Lördag 11.4
Bussen startade redan 5.30 från hotellet så det var en tidig väckning. Resan hem gick också bra, fast planet kändes ännu mindre och trångare på vägen hem.

Turkiet från planet. Güle Güle!

I want this hair

Påskdagen

Igår var jag till Emma och såg på en helt härlig film; Vicky Cristina Barcelona. Den handlar om två kvinnor som spenderar en sommar i Barcelona. Jag fick världens längtan efter att göra någonting liknande. Bo en sommar i något annat land, och södra Frankrike skulle inte vara så tokigt. En liten by där jag skull få öva min franska om bara vara. Cykla runt till andra städer, njuta och skriva. Jag tänker göra det på riktigt. Inte nästa sommar utan sommaren efter det, år 2011. Funderarde faktiskt på att börja någon franska kurs i höst innan jag fick denna idé, så jag hinner läsa i cirka två år innan jag far, så grunderna borde väl vara ganska bra då redan. Jag har en sån bild att jag skulle leva utan dator den sommaren, och bara skriva brev åt alla. Jag sku även laga en bok och dokumentera hela sommaren. Det kan bli en helt oförglömlig sommar, hoppas det går att genomföra.

Annandag påsk

Idag har jag luggit i kökssoffan och läst...

..medan Lina har lagat mat.

I'm leaving..

..soon! Jag sitter helt färdig packad och väntar på min skjuts. Jag hade problem med vad jag skulle ha på mig när jag ska flyga, speciellt vilken rock. Det blev min svart korta 3/4 dels ärm rock. Jag har inte alls sovit inatt, kommer att vara trött när vi kommer fram. Nu ringd Jonas, måst fara! Goodbye!

Min packning

När jag var barnvakt på onsdagen ville Sara skriva en lista på vad jag ska ta med till Turkiet åt mig. Så här blev den och se ut:

Sara måste nog känna mig ganska bra, 500 väskor låter helt toppen tycker jag. Mjukisdjur är lite svårare, vem ska jag ta med mig? Tror det blir Pillupalle, han är passligt liten.
Jag har just vaknat, det känns precis som om jag sku ha krapula, inte kul alls! Jag har inte börjat packa ännu, men jag har ju typ 12 timma på mig, så nog ska jag hinna.

Nattjobb

Hej! Nu sitter jag här på jobbet och väntar på att klockan ska bli 7.30 så jag slipper härifrån och kan fara hem och packa. Det enda jag har satt i min kappsäck hittills är mina flip-flops. Såg just på en dokumentär på TVn om en tysk man som via internet träffade en annan tysk man. De båda hade mycket annorlunda fantasier, och de hjälpe varandra att uppfylla dessa fantasier. Tyska mannen nummer 1 hade som fantasi att uppleva extrem smärta, genom att få sin kuk avskuren, och sedan att han skulle få se en annan människa äta hans kött. Tyska mannen nummer 2 hade som fantasi att få stycka en människa och äta upp köttet. Så, de gjorde detta. Tyska mannen 1 dog efter att hans kuk hade blivit avskuren (och båda männen försökt äta upp den, men den var för seg och det misslyckades) och han luggit ett par timmar i ett badkar där han förblödde. Efter det slaktade tyska mannen 2 honom och fryste ner hans kött. När polisen sedan fick fast honom och hittade köttet hade han redan hunnit äta upp 20kg. Mycket sjukt. Och vad som är ganska creapy är att tyska mannen 2 som blev intervjuad i dokumentären verkade helt normal, jag hade förväntat mig någon extremt sinnesjuk människa. Detta allt har hänt på 2000-talet, men jag har inget minne av att jag sku ha hört om det förrut.
Nu ska jag gå och fortsätta se på TV.