Jag saknar: London

Trodde aldrig att jag skulle kunna sakna ett ställe så mycket som jag saknat Bryssel, men nu saknar jag London ännu mer. Jag blev helt enkelt förälskad i staden.

image1

Vi bodde i ett hostel nära detta ljuvliga ställe, Camden Town.
Vi hade inte så tur med vår ankomst. Vårt plan landade halv tolv på Stansted Airport, men vi var först fyra på natten framme vid vårt hostel. Orsaken var att vi först måste köa i över två timmar till passkontrollen och när vi sluppit genom den, sökt väskan och köpt buss biljetter fick vi köa i en och en halv timme innan vi slapp in i bussen. Och sen var det ännu cirka en timmes resa in till centrum av London.

image2

Så här så gatan ut var vi bodde.
Vårt hostel var helt okej, sköna sängar och bra läge. Men smutsigt. Toaletterna och duschen såg ut som om de inte blivit städade på åratal. Morgonmålet var acceptabelt. Bacon, ägg och beans.
Vi delade rum med en annan flicka, från Sverige faktiskt, men hon bodde nu i Paris. Eftersom vi kom så sent på natten hade hon trott att ingen skulle komma så hon hade sin pojkvän där och sova med henne, och varken jag eller min kompis skulle ha märkt det om hon inte skull ha sagt något. De bad om ursäkt och så tassade han ut ur rummet.. Jättetrevlig var hon, så vi hade tur med rumskompisen.
På lördag morgon bestämde vi oss för att gå in till centrum, vi visste att det var en bit att gå, men man ser så mycket mera då. Synd bara att kameran gick sönder (hann ta ett foto) så vi fick inga bilder på den underbara miljön.
Efter att vi gått och sett i cirka en timme kom vi fram till oxford street. Och jag säger bara: WOW! Har aldrig varit med om bättre shopping, och både jag och min kompis hittade en massa kläder som passade! Det brukar oftast vara svårt att hitta nåt som passar OCH som är snyggt!
image4

Köpte en massa kläder, men bland annat  en klänning (från Miss Selfridge) och bikinin (från Oasis).
Sen fanns det en butik som var farlig. Primark. Där var allt billigt och det fanns en massa olika saker. BH:n för 3£, skjortor för 4£ och väskor för 2,5£. Där var en massa människor, och när jag och min kompis var klara med shoppandet (vad vi trodde) gick vi och stälde oss i kön, som var så lång att när vi var längst bak så såg vi inte ens kassorna. Nåjaa, medan vi sto där och köa så hittade jag fyra nya saker som jag ville köpa. Helt grymt sjukt. Vi köa i säkert en halv timme eller mer.
Vi spendera hela dagen på Oxford street, och vi hann inte ens gå i hälften av alla butiker.

På kvällen så hade vi bestämt att vi skulle gå och äta med mina kompisar från Bryssel som oxå befann sig i London. Vi åt på ett Thaiställe, och det var helt underbart gott. Skulle vilja lära mig att laga sån mat, borde väl börja öva. Efter att vi ätit gick vi till deras hostel (efter lite problem med att hitta rätt väg..) och avnjöt lite alkohol.
Sen var det Londons nightlife som gällde. Men ingen av oss visste riktigt var det fanns något bra ställe så vi frågade hostel personalen. De förklarade, och vi hamna till en australiensk bar. Walkabout. Helt kiva ställe, var lite berusad vid det tillfället så allt gick för mig.
Kvällen slutade med att jag och min kompis fick ta tre olika bussar för att komma till vårt hostel.


image6

Green Park.
På söndagen var vi och kolla in lite sevärdheter. Big Ben, Buckingham Palace (drottningen var hemma!) etc. Men eftersom vi inte hade någon kamera så gick det ganska snabbt.
Sedan gick vi till Green Park, via Pret-a-manger och Starbuck's, där vi träffade flickorna från Bryssel. Vi hade helt härligt väder, sol men inte för varmt. Vi låg i parken en stund och hade picknick och solade. Helt perfekt.
Flickorna skulle tillbaka till Bryssel redan på söndag kväll så de hade hela sin packning med sig.
När vi hade fått nog av att ligga still så bestämde vi oss för att gå och shoppa lite mera. Efter vårt shoppande började vi fara hemåt, och påvägen stannade vi för att äta det berömda Fish and chips. Och det var nog inte så gott som jag hade tänkt mig. Tror det skull ha lönat sig att äta det på någon restaurang, men det skulle ha blivit mycket dyrare.

image7

Piccadilly Circus.
Måndagen var vår sista dag. Och vi bestämde oss för att shoppa lite då oxå. Vi åkte raka vägen till Harrod's, och jag har aldrig sett en finare butik. Men skulle bara ha behövat mycket mer pengar och tid. Sen åkte vi tillbax upp till Oxford Street och shoppade upp våra sista pengar.
Sen bar det av till flygfältet. Vårt plan var två timmar försenat, vilket gjorde att vi (eller mer jag) hade två timmar extra att shoppa på flygfältet. Sista gången när jag var till butiken och kom tillbaka hade det bildats en kö till vår gate, och min kompis stod långt fram så jag fick känna mig dum och tränga mig igenom kön sägandes "excuse me", fastän hela planet säkert var fullt av finnar.

Nu är jag hemma igen och på jobb. Smaskar i mig choklad och tycker synd om mig själv.
Men jag har bestämt mig för att bo i London, nångång skall jag bo i London. Fast i samband med mina studier. Jag har inte någon större skillnad, så länge jag får bo i London.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0