Visste ni att?

Igår natt skrev jag min psykologi uppgift färdig. Vi sku läsa en text och sen analysera den utgående från Maslows behovshierarki. Texten var skriven av en gymnasie flicka som har mistat sin bästa vän i anorexi. Jag grät helt jättemassor när jag läste texten, den var så rörande. Kanske jag håller på att bli tokig, för det känns som om jag skulle gråta till allting nuförtiden. Ja, men det jag skulle berätta var om Maslows behovshirarki. Innan honom utgick alla psykologer från att människan bara styrdes och motiverades av fyskiska grundbehov (som att äta, ha sex osv.) men enligt Maslow styrs vi även av fyra andra behov: Trygghetsbehov, behov av kärlek och tillhörighet, behov av en positiv självbild och behov av självförverkligande. Det jag fann intressant var att en människa endast uppfyller cirka 10 procent av sina behov av självförverkligande. Självförverkligande går ut på att man ska upptäcka och uppfylla den inre potential man är bärare av. Så kanske jag är jättebra på någonting, men bara int har upptäckt det ännu..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0