I paradiset

Jag har varit på så dåligt humör idag ända sedan jag började jobbet. Eller egentligen ända sen jag måddes lämna Padva. Jag har haft en så härlig helg. Även fast jag har blivit mycket solbränd.
torsdagen när jag kom ner åkte vi iväg med SeaBoyen och förde hem Emppi, redan då var det helt härligt väder. På kvällen övernattade jag för första gången i bastustugan med Lina och Soffan.
fredagen åkte mamma och pappa iväg med Nordmanns till Jurmo medan jag, Lina och Soffan for ut med lillsnurran och tog iland på ett berg där vi solade och simmade i ett par timmar.

Sen efter lite problem med snurran (bensinslangen satt inte fast ordentligt) bestämde vi oss för att åka upp till Skatafé för att käka lunch. Gud vad det var hett, och mitt kära sällskap placerade mig förståss rakt i solen, vilket betydde att jag inte har kunnat sova ordentligt på ett par, tre nätter. Men helt god mat, de har nog de godaste franskisarna i hela västra nyland.


På sena eftermiddagen åkte vi sen upp till kyrkbyn (tyvärr med bil) där jag köpte oliver och vi åt sommarens största glassar. Soffan åkte hem till sitt och Lina och jag hem till Padvamaa. Hela resten av kvällen gick åt till att jag smörjade in mig i After Sun.
lördagen var det först Hangö som gällde för oss. Vi åkte dit och kollade in Poker Run båtarna i östra hamnen och sen åkte vi ut för att kolla starten. Nog var det några häftigt stora och snabba båtar med. Efter att alla båtar åkt iväg bjöd pappa oss på mat i Magasinet. Jag åt abborre, det var helt gott, men det var så grymt hett att maten inte riktit smakade.
När vi ätit färdigt kom Bettis och Börje till båten och vi fortsatte vår resa till Farmors Café. Påvägen mötte vi Poker Run båtarna, och de flesta var glada och vinkade till oss, vilket gjorde det hela extra roligt.

Bästa dräkterna i racet enligt mig, Batman and Robin


NHL-proffset Niclas Hagman deltog med denna båt

I Högsåra mötte vi upp med Mona och Anders & C:o och drack lite alkohol innan vi gick upp till Farmors Café för att lyssna på konserten och äta mat igen. Jag åt en rostbiff och getost sallad (mumsfilibabba) medan resten av min familj åt ceasarsallad. Bettis o Börjes mat blev bortglömd så vårt bord fick en flaska rödvin som plåster på såren. Jag höll mig dock i skinnet och drack helt måttligt. Påvägen hem var det helt peili och jag satt i fören av Nordkappen och kände att livet inte kunde bli mycket bättre.

Min crush för helgen, kocken från New Zeeland

söndagen var jag nästan hela dagen med pappa. Först på morgonen startade vi med lilla Särkin från vår strand full med fiske redskap och toppen fiskehumör. Vi körde sen runt skatan och fösrökte få löjor i varje liten vik vi hittade, men ingenting fastnade i nätet. Först när vi hade kommit till bryggan var vi har SeaBoyen fick jag napp, på kastspöet. En abborre. Vi hade varit ett par timmar och fiskat så vi bestämde oss för att gå hem och äta lunch och lämna löjnätet i för att sen senare på dagen fara och fiska igen. Pappa grillade min abborre och fastän jag har ätit ute mycket under helgen var den nog absolut det godaste jag har ätit. Senare for pappa och kollade nätet och va hade fått tio löjor. Pappa gömde löjorna under en boda, o kom och sökte mig. Men, när vi kom tillbaka hade vi bara två löjor kvar. Fåglarna hade på något sätt hittat ett sätt att komma åt resten. Vi for ut med båten igen och försökte få mer löjor medan vi turades om att mäta och kasta. Igen var vi in i alla små vikar men ingenstans nappade det. Först på skatabryggan fick vi fisk. Jag drog upp fem abborrar och pappa två. Så sju abborrar fick vi på två löjor. Helt härlig dag med pappa hade jag.
Idag hann jag inte göra mycket annat än packa och äta morgonmål innan jag måddes åka upp ti Pojo igen och tillbaka till den trista vardagen. Men nu är det bara två veckor kvar och sen slutar jag.

Kommentarer
Postat av: jennie

oj va härlit att fiska.. ja vill å. bruka fiska me min mofa när ja va liten då hadde dom stuga i porkkala nånstans. Men ja bruka mest sätta abborrarna i ett gult ämbar å leka me dom=)

2008-08-02 @ 09:33:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0