The Roadtrip

Nu ska jag då berätta om min och Michaelas roadtrip.
Vi startade då på måndag kväll från Åbo hamn, vi hade en massa (o då menar jag EN MASSA) motorcyklister som åkte med samma båt som oss. Efter lite taxfree shopping och mat gick vi och la oss eftersom vi skulle stiga upp tidigt följande dag.
Resan till Heggenes, byn i Norge där Dagny nu bor, gick ganska smärtfritt. Vi körde endast fel på ett ställe, och det var mitt fel. Att köra i Norge var definitivt roligare än i Sverige där allt var ganska platt och rakt.
När vi sen äntligen kom fram, efter cirka 10 timmar, var vi ganska trötta. Vi for och äta god pizza till en restaurang och när vi kom tillbaka hem var det sängen som gällde.
På onsdagen körde vi lite uppåt mot fjällen där vi var och vandra. Det blåste ganska mycket, men annars var det roligt. Jag hittade en käpp och blev Gandalf. Michaela var Legolas och Dagny Aragon. Vi åt våra goda pic-nic hamburgare (bild finns på Michaelas blogg) bakom en stor sten och sen gick vi tillbaka till bilen. Sen var vi lite exotiska och körde längre upp för att se på snö. Det var mycket underhållande. När jag skulle ta ett foto av Dagny och Michaela blev det lite fel.. jag tänkte i mitt huvud att jag skulle säga smila, men ut från min mun kom "se smala ut!". Ytterst underhållande tycker jag. Sen sökte vi ett hål i snön som absolut skulle fotas och som ledde till att jag i panik gasade därifrån när jag såg att en bil kom bakom mig. Vi stannade på kaffe på vägen hem och när vi satt ute på terassen i solskenet började det snöa. Visserligen kom det inte så mycket, men lite tufft var det nog att få uppleva snöregn i juni. På kvällen spelade vi kort och drack lite vin, cider, öl och konjak.
Torsdagmorgon tog vi det ganska lungt, och bestämde oss för att åka till den närmaste staden för att shoppa lite. Jag var lite osäker på hur mycket pengar jag kunde använda så jag köpte ingenting förutom mat och kaffe. Michaela handlade lite babykläder. Dagny köpte ett crocketspel som vi använde mycket flitigt när vi kom tillbaka hem. Michaela var lite sjuk så hon vilade medan jag och Dagny hade turnering. Jag skrattade så mina magmuskler blev sjuka. Vi stod med ryggarna mot gräsmattan och kastade portarna över huvudet och där de landade satt vi sen upp dem. Det blev djungelkrocket i högt gräs och bollarna rullade lite vart de ville, under bilen under trappan och så vidare. Extremt roligt.
På fredagmorgon väckte Michaela mig lite efter fyra och vi startade mot Sverige. Jag sov en ganska lång stund, och just före Oslo böt vi chaufför. Oslo var mycket dåligt skyltat så vi var en sväng in i centrum och yrade lite, som tur var vi så pass tidigt där att det inte var så farligt. När vi körde ut från Oslo hade det redan bildats långa köer in till huvudstaden. Michaela och jag "stred" en gång under hela resan. Det hände just denna dag och jag kan väl lite medge att jag hade fel, men bara lite. När vi kom fram till Uppsala var det stor studentfest i hela staden. Människor åkte på flak och i bilar och skrek och verkade ha det skitroligt. Lite annorlunda från när jag blev student och vi fick en massa ägg och gammal mat över oss. Vi shoppade i cirka en timme och sen, efter lite yras, hittade vi till Melle. Jag var trött och slö och betedde mig konstigt. Mitt favorit uttryck den kvällen var "Du måste stoppa mig!".
Lördagen den 6.Juni var det Sveriges national dag och Michaela och jag tog tåget in till Stockholm. Där var det hålligång. Vi shoppade och åt god lunch. Jag skall visa sen senare vad jag har köpt. Vi hade tidig väckning på söndagen så jag tänkte gå och lägga mig tidigt på kvällen men det lyckades ju inte. Jag fick inte sömn utan låg och såg på en svensk film om en präst som förälskade sig i en rullstolsbunden flicka.
Båtresan hem var ganska lugn. Vi åt och sov. Och sen åt vi lite mera. När jag kom hem till Helsingfors på kvällen var jag superdöd och somnade genast när jag lade mig i sängen.
Det var en härlig resa och absolut inte sista gången jag gör en roadtrip!
(ps. Bilder finns på facebook)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0