75 års festen!

Nu ska jag berätta åt er om en av sommarens höjdpunkter - min, Jennies och Michaelas 75 års fest!


Jag, Jen, Olle & Olle kom ner till Padva på fredagen redan och eftersom de hade väntat dåligt väder (30ml regn och kallt) till lördagen fixade vi i ordning sterbhuset och resultatet blev detta långbord inne i köket & soffa och stolar för mysigt häng på terassen. Det var ju inte det enklaste att transportera bord och stolar för över 20 människor till det annars toma huset, men roligt var det definitivt! Jag älskar att ordna och förbereda fester! Och massa tack till Olle & Olle som hjälpte oss, utan dem skulle vi har fixat ännu långt in på natten!

På lördagen kom då resten av gästerna. Vi lekte lite lekar först, bland annat hela havet stormar (i vilken en stol gick sönder. Men ingen panik, pappa meddelade nästa dag att de hade förväntat sig att det skulle hända!) och hade allmänt trevligt. Sen när nästan alla gäster hade anlänt och vi (festfixarna) hade varit och fixat det sista i matväg blev det middag. Vi hade dukat upp på diskbänken och spisarna maten som ett långbord. Vi bjöd på olika matiga sallader, en vanlig och olika pajer. Och vad jag fick höra så var folk nöjda med maten!

Vi var allt som allt 16 personer sist och slutligen, och vi satt alla vid långbordet och sjöng snapsvisor. Jag hade köpt en stor Finlandia flaska, 1.75L var den och nästa dag var det inte mycket kvar i bottnet. Dessutom bjöd vi på en läcker sommarbål som Jennies mamma had tipsat oss om. (Hon hade dessutom bakat semlor för kung och fosterland, hur snällt är inte det?)

Fiilis var det ju till tusen, och jag har ju igen haft svårt att överhuvudtaget få något annat än alkohol i mig. Vi hade även en liten presentationsrunda vilket var bra eftersom där var folk från så olika håll. Jennie var den ända som hade träffat alla som var på festen förrut, jag träffade två nya människor. Och på bilden ser ni ju lilla söta Olle! (Och Jonas i bekgrunden, som kom i kostym och hämtade en flaska Dom Pérignon till oss, inte illa!!)

Den bästa leken på hela festen var nog klädstafetten. Folk låg dubbla av skratt och det var kämparglöd in i det sista! Så ska det ju vara! Efter denna lek lekte vi ägg-på-skeden-stafetten, men den tog snabbt slut eftersom folk hade svårt att hålla äggen hela. Vi lekte även kasta stövel, spelade kubb (första kubbspelet var vi födelsedagsbarnen mot resten, och ni kan ju gissa vem som vann? Precis, VI!) och tidningsleken. Kanske även några fler lekar som jag inte minns just nu. På bilden ser ni Michaela nästan iklädd hela deras lags utstyrsel, efter det här skulle hon lägga en pinne mellan benen och springa runt en annan pinne och sen klä av sig kläderna igen. Det låter lättare än vad det är!

Här är andra lagets utstyrsel. Hatten var mycket pop och den fick till och med åka med och simma senare på kvällen. På bilden ser ni Albert, det är Jennies klasskompis (Petras) pojkvän. Av Petra och Albert fick vi mega fina fyra meters metspön, hur toppen är inte det?

"Folk" var lite sluta efter allt lekandes, men partyt fortsatte! Vi dansade, vinkade till folk och drack alkohol. I något skeede har vi även ätit efterrätten, glass och färska jordgubbar. Jag åt endast jordgubbarna för på något konstigt vänster hade hyla glassen försvunnit, men inte så konstigt, det var lite kaos eftersom glassen var en aning smält. Vi hade lite gjort bort oss, men jag tror inte att någon brydde sig egentligen.
Vi begav oss också ner till stranden vid ett skeede, kararna ville och simma. Vi satt på bryggan och såg på ett fint åskoväder ute till havs, och snabbare än snabbt var det över oss. Vissa hade hunnit gå upp, jag och några andra var nere i bastustugan och ett par hade sökt skydd under en gran. Det bara öste ner vatten och blixtrade och åskade hela tiden. Det var skrämmande men tillika häftigt!

Mina föräldrar och syster var hos grannen på 100års fest samma dag, och här har min syster och hennes kompisar (efter att jag skrikit efter dem) kommit på besök. Vi var vid det här skedet inte så många vakna längre, kanske en fem, sex stycken bara. Men fiilis hade vi ju ändå, kolla bara på det här:

Sista tappra människorna står och dansar innan det blev läggdags. Jag har somnat vid 6-tiden på morgonen. Trött och överlycklig.
'
Nästa dag var det minst sagt krapulafiilis. Jag blev väckt första gången vid halv 10 tiden då första gästerna och en av festfixarna begav sig hemåt. Här är close up på Olle som mår väldigt bra.

Andra gången jag vaknade drack jag lite skumppa och firade Jennie (som hade sin födelsedag på söndagen och fick en läcker Evinrude lippis av min föräldrar, nu är hon en i gänget hon med). Jonas, han på bilden, var nog en av de fullaste på lördagen och mådde därefter på söndagen.

Vi var ner till stranden och simmade i det kalla havet (endast 17graden den helgen!) och låg och chillade på bryggan. Sen har vi kommit upp och ätit upp gårdagens rester. Här doftar Jennie på rosorna vi hade fått på lördagen.

Jag var i stort behov av vatten och annan dricka hela långa dagen, vad kan det månne bero på? Vadå vätskebrist?

Efter att alla gäster hade farit var det bara jag och världens finaste lejon kvar. Vi låg och skvallra i båten halva dagen, åt korv som egentligen borde ha varit nattmat (ingen kunde använda grillen och jag var borta, så det hade bjudits på sallad och paj istället - vi blev kvar med sju paket grillkorv och två kg potatissallad) och försökte muta pappa att städa. Han skulla ha gjort det, men hans pris var lite för hårt för oss - Champagne flaskan OCH 200 euro hade vi inte riktit råd med.
Men helt härligt var det, och nästa år blir det en ny fest, planerna är i gång redan nu!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0